|
||||||||
Er lijkt maar geen einde te komen aan de echtparen die beslissen om samen muziek te gaan maken. Heel recent hadden we hier al ‘The HawtThorns’ en nu kregen we het nieuwe album “The Lexington Stretch” van Kurt en Brianna Jorgersen, samen ‘The Jorgensens’ uit St. Paul, Minnesota toegestuurd. Voor ze elkaar in 2014 leerden kennen had Kurt Jorgensen al acht soloalbums op zijn conto geplaatst en Brianna Tagg-Jorgensen heeft in het verleden in een aantal groepen gespeeld dankzij haar talenten als multi-instrumentalist met capaciteiten op gitaar, piano en keyboards. Op de tien tracks van hun tweede studioalbum “The Lexington Stretch”, de opvolger van debuutplaat “Love Wins”, bespeelt Brianna deze instrumenten ook, maar haar belangrijkste rol is hier toch die van leadzangeres, terwijl echtgenoot Kurt het elektrische gitaarwerk voor zijn rekening neemt en af en toe ook de leadzang verzorgt. Beiden schreven acht van de tien nummers alleen of samen, terwijl het album ook twee coversongs bevat. Die covers zijn een enkel door contrabas, klarinet en trompet begeleide akoestische versie van “If The Sea Was Whiskey” dat geschreven werd door Willie Dixon en in 1947 voor het eerst werd opgenomen door ‘Big Three Trio’ en daarna in 2016 ook nog gecoverd werd door o.a. Madeleine Peyroux. De tweede coverversie is er één van de jazzklassieker “St. James Infirmery” die al in 1928 tot de hitstatus werd verheven door Louis Armstrong. Andere bekende coverversies van dat nummer kennen we van o.a. Rickie Lee Jones, Joe Cocker, Lou Rawls en Isobel Campbell & Mark Lanegan. ‘The Jorgensens’ dragen dit zelfgeproduceerde album op aan hun tweejarige zoontje William Django. Een eerste aangename verrassing van hun eigen componeerwerk krijgen we op deze plaat met het soulvolle bluesnummer “Goin’ Goin’ Gone”. Ook de sfeervolle soulballad “Storyville” (zie video) is een schitterende song waarvoor Kurt Jorgensen de leadvocals verzorgt. Het knap met blazers georkestreerde en in duetvorm gezongen nummer “Babylon” en het mysterieus klinkende jazznummer “Voodoo” vormen daarna nog twee van de absolute hoogtepunten op “The Lexington Stretch”, een album dat vooral veelbelovend zal blijken te zijn voor de muzikale toekomst van ‘The Jorgensens’. (valsam)
|
||||||||
|
||||||||